מרקס, הרב קוק וסוריאליזם טור ליום ששי

בשבוע החולף חשבתי הרבה על מרקס, ועל אידיאולוגיות גדולות. נבהלתי קצת מהרעיונות של מירב ארלוזורוב, ובשבת אקרא ספר על סוריאליזם.  על כל אלה – בטור ליום ששי, כמו בכל יום ששי.

תרבות אגודה

הפילוסופים הגדולים - מרקס / טרי איגלטוןזהו כבר השבוע החמישי. נראה לי שהתרגלתי פחות או יותר. השבוע הזה היה בסימן מרקס, פחות או יותר. רוח הבלהות שהילך באירופה, יושב מבוית יחסית בספרים המצהיבים, בתרגום הישן נושן. לפני שבוע קראתי מתוך "כתבי השחרות" את הטקסט הקלאסי על העבודה המנוכרת, ומתוך "ההקדמה לביקורת הכלכלה המדינית" את המשפט (קלאסי כבר אמרתי?) "לא תודעת האנשים היא הקובעת את הוויתם, אלא להפך, הוויתם החברתית היא הקובעת את תודעתם". יש קסם רב בדעות הנחרצות, החד משמעיות על התודעה הכוזבת ועל הקפיטליזם השולט בכל מקום, ואינו מאפשר כמעט אף נקודת מבט מחוץ לו. מבחינתי, תובנות מרקסיסטיות, גם אם לא בצורתן הגולמית המתאימה לעידן התעשייתי של כתיבתן, מסייעות להבין טוב יותר את עולם התעסוקה של ימינו, ובוודאי את הגלובליזציה של ההון. מצד שני – אי אפשר, כמובן, להתעלם מהענן הרובץ על מרקס בשל שבעים שנות הדיכוי במשטר הקומוניסטי ושלוחותיו ברחבי תבל.

כך או כך אני חושב שבאוניברסיטאות כדאי שילמדו מהישיבות, וירבו בקריאה ולימוד של מקורות ראשוניים. במקום ללמוד בקצרה על מרקס, ולדקלם את הסיכום משנה שעברה, לקרוא מה שהוא כתב ולהתמודד עם הטקסט עצמו ומשמעותו. במקום עוד מאמר, לקרוא את הקלאסיקונים. להוצאת רסלינג הייתי מציע, במקום, ואולי בנוסף לפרסום כל כתבי הניאו והפוסט מרקסיסטים, לתרגם מחדש אוסף מכתבי מרקס.

פרשיית "כתבי השחרות", שהתגלו מאוחר יותר ושפכו אור על ההגות המרקסיסטית, הזכירה לי את כתבי השחרות של הוגה אחר, שעד היום נשמרים בקפידה בארון בקרית משה, ומפורסמים אט אט בעריכה מוקפדת, שחלילה לא יטעו התלמידים.

הפיכה

מירב ארלוזורוב לא מרוצה מהמדיניות הכלכלית של ממשלת ישראל הנבחרת. אפשר להסכים איתה, אפשר גם לא. ארלוזורוב כתבה, כדרכה, טור דעה בנושא, וזו הכותרת שנתן לה העורך החרוץ – "דרושה השתלטות עוינת על מדינת ישראל" ברגע הראשון חשבתי שהיא מזמינה את האיראנים לכבוש את פתח תקווה, או את הסודני להשתלט על בניני האומה ביום העצמאות. אבל לא, כלומר בערך, אבל לא בדיוק. ארלוזורוב, במקום לנצל את הבמה שיש לה ולהשפיע על הנבחרים, להצביע למי שמסוגל לעשות את מה שהיא חושבת לנכון, או אפילו לעשות כמו כמה מחברותיה ולנסות להיבחר בעצמה,  ממליצה לנו על שלטון  לא נבחר, של "מקצוענים". היא לא מציעה שיפור בתהליכי קבלת החלטות, אלא הפיכה. "השתלטות עוינת" היא קוראת לזה. חבורה של כלכלנים יחליפו את הפוליטיקאים, והם יהיו האנשים שעל פי שיקול דעתם יקבעו לאן צריכה מדינת ישראל ללכת, כי רק הם יודעים מה טוב בשבילנו.  אז בואי נעשה סדר. במדינה דמוקרטית האזרחים בוחרים את מי שנראה להם לבחור. גם אם שיקול דעתם של הבוחרים או הנבחרים אינו ראוי בעיני מישהו. החלופה היא דיקטטורה. ודיקטטורה היא דבר רע, גם אם במקרה השליטים שאת חולמת עליהם הם דיקטטורים שתומכים בצד שלך.

מחשבות על חברת ביטוח

בשיעור אמרה המרצה שלשיטתו של דורקהיים "המדינה אינה חברת ביטוח". נזכרתי במה שלמדתי בישיבה מתוך כתבי הרב זצ"ל. (אני למדתי בשתי ישיבות ובשתיהן דיברו תמיד על מה ש"הרב" אמר. רק שבאחת מהם היה זה הרב קוק ובשנייה סולובייצ'יק דווקא).

"הָרֶגֶשׁ הַדָּתִי", שֶׁבָּא לְבַדּוֹ תַּחַת הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית, הוֹרִיד אֶת הַגְּבוּרָה הָעֶלְיוֹנָה הָאִידֵאָלִית אֲשֶׁר לְנִשְׁמַת הָאָדָם עֶשֶׂר מַעֲלוֹת בְּשֶׁפֶל. חָדַל הַשָּׂשׂוֹן הַפְּנִימִי, אָפְסָה הָעָצְמָה הָרוּחָנִית הָעֶלְיוֹנָה, הַמְשַׁוָּה אֶת רַגְלֵי הָאָדָם כָּאַיָּלוֹת, הַמְנַצַּחְתּוֹ בִּנְגִינוֹתֶיהָ וְשִׁירַת-עֻזָּהּ, וַיָּבוֹא סִגְנוֹן שֶׁל פְּרוּשִׁיּוּת, שֶׁל "מַה חוֹבָתִי – וְאֶעֱשֶׂנָּה" בְּעַבְדוּת קְטַנָּה מְלֵאָה זְוָעָה וְרִפְיוֹן. וּלְעֻמַּת אוֹתָהּ הַיְרִידָה שֶׁל הַגְּבוּרָה הָעֶלְיוֹנָה אֲשֶׁר לָאוֹרָה הָאֱלֹהִית, בְּחַיֵּי-הַצִּבּוּר וְחַיֵּי-הַיָּחִיד הַמְעֹרָבִים בּוֹ, יָרַד גַּם-כֵּן הָרַעְיוֹן הַלְּאֻמִּי מִמִּשְׂגַּב אִידֵאָלִיּוּתוֹ הָאַדִּירָה וְהַקּוֹסֶמֶת, וַיְהִי לְ"רַעְיוֹן מְדִינִי", לְמִין "מִסְחָר הַמִּתְפַּשֵּׁט עַל נְפָשׁוֹת רַבּוֹת"; "הַמְּדִינָה הִיא חֶבְרַת-אַחֲרָיוּת גְּדוֹלָה". הַיְרִידָה הַכְּפוּלָה, מֵרוּם מַעֲלַת הָאִידֵאָה הָאֱלֹהִית אֶל הַתְּכוּנָה הַדָּתִית, וְעַל-יָדָהּ מִמַּעֲלַת הַגְּבוּרָה הַלְּאֻמִּית אֶל הַשִּׁיטָה הַמְּדִינִית, נָטְלָה אֶת זִיו-הַחַיִּים מִן הָעוֹלָם וְהוֹפָעַת נְשָׁמוֹת גְּדוֹלוֹת הָיְתָה לְחָזוֹן יָקָר מְאֹד. אָפְסוּ גִּבּוֹרֵי-חַיִל עֲנָקִיִּים, וַיִּרְבּוּ בִּמְקוֹמָם עַסְקָנִים נְמוֹגִים וְדַלֵּי-מַעַשׂ, בּוֹסִים בְּטִיט-חוּצוֹת שֶׁל רַעְיוֹנוֹת קְטַנִּים, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם מִינֵי מִסְחָרִים חָמְרִיִּים וְרוּחָנִיִּים.

(למהלך האידיאות. הרב קוק)

אני לא בקי מספיק, ואפשר לומר שאני לא בקיא בכלל בהגותו של הרב קוק. אני למדתי קטעים ממנה תחת הפרשנות במסורת הרב צבי יהודה וממשיכיו לרב קוק. ולצערי לא המשכתי משם. ובכל זאת הקטע הזה, ההגליאני ברוחו, מעורר כמה מחשבות. קודם כל, המחשבה הלא חשובה שהרב קוק שחי בתקופה של רעיונות גדולים, גם הוא מתרפק על עבר מיתולוגי. ענין אחר לחשוב בו הוא על המשפט   "וַיָּבוֹא סִגְנוֹן שֶׁל פְּרוּשִׁיּוּת, שֶׁל "מַה חוֹבָתִי – וְאֶעֱשֶׂנָּה" בְּעַבְדוּת קְטַנָּה מְלֵאָה זְוָעָה וְרִפְיוֹן." גם אני יש לי נטייה להלך בגדולות, לחשוב על שינויים ומהפכות. לא שאני משווה עצמי לרב קוק או לדורקהיים, אבל זה מעורר בי סימפטיה. למרות שאני מוצא יותר מדי כאלה שגם  "מה חובתי ואעשנה" גדול עליהם והם מעדיפים להביט בך באפס מעש, ובתוספת לכך לרפות את ידיך כי "המציאות חזקה מהכל".

ספר לשבת

לרעיון של משתנה במוזיאון התרגלתי, יש פה אמירה פורצת דרך, רעיון שכדאי לשים אליו לב. הבעיה שלי עם כל המשתנות הבאות, אלה מהן יוצגו ב"חללי התצוגה" ואלו, למגינת לבן, יישארו בשירותי הגברים של המוזיאון. את העניין הזה טרם הבנתי כמו שצריך. כשאקרא השבת את הספר החדש  "חיים סוריאליסטים פרקי חיים 1917-1945 " שכתבה רות ברנדון, (עם עובד, ספריית אופקים) המספר על התנועה הסוריאליסטית שכללה סופרים,ציירים, יוצרי קולנוע ואנשי רוח. ואחר כך אולי אבין, את מה שמבטיח דש הספר "כיצד ומדוע מסמנת קבוצת אנשים חריגה זו צומת חשוב בתולדות התרבות המודרנית".

בהוצאת כתר ועברית, יצא לאור ספרה החדש של מרילין רובינסון  "בית". (מאנגלית: ברוריה בן ברוך) הספר מדבר על יחסים משפחתיים. התמודדות בין אחים עם זכרונות כואבים, ליד מיטתו של האב הגוסס. יש לי סימפטיה למרילין רובינסון. היא חיברה את הספר "גלעד" שעליו אמרו המבקרים

"גיליתי שאני קוראת את גלעד לאט, ואז עוד יותר לאט. זה אינו רומן שנכון לצלוח במהירות, כי כל משפט הוא תענוג" (- דוריס לסינג)
"בגלעד יש עוצמה רוחנית שנדירה בספרות בת-זמננו" (- ניו-יורק טיימס)

תודו שזה מחמם את הלב.

כדאי לשמוע

את סדרת ההרצאות של מורתי ד"ר ניקול הוכנר על ז'אן ז'אק רוסו באוניברסיטה המשודרת.

בסדרת הרצאות זו מבקשת ד"ר ניקול הוכנר, מרצה בכירה במחלקה למדע המדינה וראש התוכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית, לפענח מחדש את החידה רוסו תוך הצגת כתביו כלשונם. ההרצאות עוקבות אחרי כתיבתו של רוסו בצורה כרונולוגית, מהמאמרים הפוליטיים הראשוניים ועד לוידויים והרומנים הגדולים.  (מתוך אתר גלי צה"ל)

לרשימת ההרצאות וקישורים להאזנה – באמצע העמוד בערך. (ותודה לאריאל )

שובו של הנאראטיב

בהוצאת הקיבוץ המאוחד יצא לאור הכרך השני של "הטור השביעי" של נתן אלתרמן. הכרך הזה כולל שלש שנים  הרות גורל – מ 11.5.1945 עד ל 14.5.1948  שעות ספורות לפני הנכרזה על הקמת המדינה. בספר נמצאים השירים היותר מפורסמים של אלתרמן –  "אמא כבר מותר לבכות?",עם " על הילד אברם"  "מסביב למדורה", "נאום תשובה לרב חובל איטלקי על ליל הורדה" , "ארץ ערבית" וכמובן ראש וראשון להם "מגש הכסף". כל השירים  שקראנו בבית הספר ובבני עקיבא. לספר מצורפים דברי הסבר על ההקשר ההיסטורי של הטורים. ערכה וביארה דבורה גילולה.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=LJczCgCYt-s&w=480&h=385]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=j95G_7iPY9A&w=480&h=385]

13 Comments

  1. הי גלעד,
    אני מאד נהנה מסיכומי השבוע שלך. בקשר לתרגומי מרקס – אם אני לא טועה באוניברסיטת ב"ג פועל חוקר תרגום שאיני זוכר את שמו, שבחן את תרגומי מרקס לעברית וטוען שמדובר בתרגומים סלקטיביים ומגמתיים שנעשו תוך התאמה של מרקס למדיניות המפא"יניקית ששלטה בתקופת פרסום התרגום העברי.

    בעניין המשתנות – אם אתה מבין שהמשתנה כחפץ אמנותי היא עיקרון יותר מאשר מוצר, מה מפריע לך שיש משתנות שמוצגות באולמות התצוגה ויש כאלו שמגיעות לשירותי הגברים?

  2. גלעד סרי-לוי

    יונתן – תודה על הדברים. לגבי מרקס – כך או כך, הגיע הזמן לתרגום חדש. לא מפריע לי שיש משתנות שמוצגות בחללי תצוגה וכאלה שלא. אני תוהה מה הקריטריון. (לאיציק השיפוצניק, למשל, לא יתנו לשים את אחת מהאסלות שהוא מחבב במיוחד במוזיאון, הלא כן?)

  3. כן, אין ספק שדרוש תרגום חדש.
    אם איציק השיפוצניק יבקש לשים במוזיאון "אסלה שהוא מחבב במיוחד", זו תהיה בקשה שמבוססת על מוצר – האסלה החביבה. מה שהופך את המשתנה של דושאן לחשובה היא העובדה שהיא מייתרת את הדיון במוצר. האסלה נבחרה דווקא משום שהיא אובייקט סתום, מצחיק וחסר כל מטען אמנותי קודם. הוא לא חביב ולא לא חביב – סתם אובייקט שהוצא מהקשרו, ומכאן כוחו. האסלה של דושאן שואלת בדיוק את אותן שאלות שאתה שואל בקשר לקריטריונים – מהי אמנות, מה הופך אובייקט לאמנות, מי הוא אמן וכיו"ב. את אותן השאלות ניתן לשאול גם ביחס לכל ציור וכל פסל שמוצגים במוזיאון. מה שהאסלה של דושאן עושה, בניגוד לציורים ופסלים וכן לאסלה של איציק השיפוצניק, הוא להחצין את השאלות הללו ולהניחן במרכז הדיון.

  4. אה, אז פה מדובר על שילוב בין יוקרה וצרכים חינוכיים של מוזיאונים לבין חושיו העסקיים החדים של האספן ארטורו שוורץ, שהציע לדושאן לעשות קצת כסף משכפול הפטנט שלו.

  5. פינגבק:בדיקה | ספר חברה תרבות

  6. תמר בן-יוסף

    לשניים שהזכרת:

    ישנו תרגום לעברית די חדש של ה'מניפסט הקומוניסטי' של מרקס ואנגלס. הוא נמצא בתוך הספר 'המניפסט הקומוניסטי במבחן הזמן' שיצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד ב-1998.

    ז'אן-זאק רוסו: 'הוידויים' שלו יצא בהוצאת כרמל ב-1999. האמת, ספר די טרחני אבל כך מכירים את האיש.

  7. גלעד סרי-לוי

    יונתן – החיבה שלי למשתנות היא משום שפעם בעברי הייתי אינסטלטור. אהל שאלתי היא בעומק הדברים, ולאו דווקא על אספן זה או אחר. אני תוהה על השאלה שאתה פתחת איתה "מהי אמנות, מה הופך אובייקט לאמנות, מי הוא אמן וכיו"ב. את אותן השאלות ניתן לשאול גם ביחס לכל ציור וכל פסל שמוצגים במוזיאון."

  8. גלעד, תודה כתמיד על דבריך שאני משתדל לקרוא כאן בהתמדה. אני מחכה לדוח שלך על 'בית', כי גם אצלי הוא מחכה על המדף לצד כמה מתחרים על זמני המועט. תיקון קטן: לעורכת המהדורה החדשה של הטור השביעי קוראים דבורה גילולה, לא עליזה גילולה. אלא אם כן שינו את השם שלה ולא גילו לה.

  9. אילה

    עזוב את ארלוזורוב. היא מדבררת את משרד האוצר ומפגינה שמרנות ימנית-כלכלית-חברתית. שלא לדבר על זה שהמון פעמים היו הטורים שלה פשוט שגויים – נתונים לא נכונים, למשל. היא לא מבינה את הדבר הבסיסי הזה, שהכלכלנים, להם היא סוגדת, פועלים מתוך אידיאולוגיה. מתוך מקומם בחברה וההשקפות שלהם לגבי איך צריך להיראות הסדר החברתי. נדמה לה שהם איזה מדענים דגולים.
    טוב שאתה כותב.

  10. אזרח.

    מרקס,כפי שהעיד עליו עו"ד וינרוט ,היה גאון.וינרוט אף הציע לביבי שיקרא את מרקס.אני משער שהצעתו נדחת ע"י ביבי איש הדת הקלקלית הניאו ליברלית.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/979371.html

    לא מכבר, באחת השיחות האישיות ביניהם, המליץ עו"ד ד"ר יעקב וינרוט לידידו ולקוחו הוותיק בנימין נתניהו לקרוא את "הקפיטל" של קארל מרקס. "מרקס הוא ענק", אומר וינרוט בעיניים נוצצות שעה שאנו יושבים במשרדו, בקומה 16 באחד ממגדלי המשרדים המרשימים בתל אביב. "למרות שהיום כל אינטלקטואל בגרוש בועט באיש הזה, זה ענק רוח שלא היו כמוהו הרבה בתולדות האנושות. 'הקפיטל' כל כך קרוב לדפי הגמרא שאני למדתי".

    למה שנאו-שמרן כמו נתניהו בכלל יתעניין בו היום?

    "מה שמתרחש היום זו הנקמה של מרקס. מרקס לימד אותנו שאידיאולוגיות משמשות במקרים רבים כמבנה-על שמסווה מתחתיו את הלבה של האינטרסים האמיתיים. היום אין יותר מסווה. היום הממון מכריז על עצמו בריש גלי: אני אלוהיך ישראל".

    בשבילי מרקס רלוונטי תמיד,בזכות משפט המפתח הזה:

    "דברי ימיה של כל חברה עד כה ,הם דברי הימים של מלחמת המעמדות. בן חורין ועבד, פטריצי ופלבאי, ברון וצמית, אומן ושוליה, הקיצור, מדכאים ומדוכאים שרויים היו בניגוד גומלין מתמיד. נלחמו מלחמה בלתי פוסקת. עתים נסתרת,עתים גלויה".

התגובות סגורות.