הסיכויים הם מיליון לאחד – הוא אמר

מהארכיון שלי – התפרסם בטורי "קראתי ספר" בעתון היומי של הצופה:

מלחמת העולמות, ספרו הקלאסי של הרברט ג'ורג' וולס (1866 – 1946) המספר על פלישתם של בני המאדים לכדור הארץ, יצא לאור לראשונה בשנת 1898.  מאז זכה למהדורות רבות וכעת הוא יוצא שוב בעברית, בתרגום משובח בשיתוף פעולה של הוצאות "כתר" ו"ידיעות אחרונות". עד לא מזמן, דומני כי הגרסה המוכרת יותר בעולם היתה הגרסה המוזיקלית של ג'ף ווין, משנת 1978.
למעשה כשהגיע הספר בדואר, הבטתי בדף הראשון, הנפתח במלים "איש לא האמין בסוף המאה התשע עשרה, כי עולמנו נתון לתצפית קפדנית ומדוקדקת מצד תבונות אדירות מזו של האדם" ובדמיוני שמעתי את קולו העמוק של ריצ'רד ברטון מקריא את אותן מלים ממש.
מיד אחר כך פיזמתי לעצמי את "ערב מלחמה"  והשיר המרטיט לב "סתיו לנצח". לאחרונה יצא התקליט בגרסת דיסק מעובדת מחדש מההקלטות המקוריות. אני עוד מחזיק בידי את תקליט הויניל השחור, עם התמונות הענקיות.
גרסה מפורסמת אחרת לספר, היא תסכית הרדיו  מ1938 בו אורסון וולס (שום קשר משפחתי) פרץ לשידור ובישר לתושבי ניו יורק על פלישה מהמאדים. רבים מהם האמינו ונמלטו בבהלה מבתיהם.
ספרו של וולס הוא ממבשרי המדע הבדיוני, חדשני בצורה מפעימה לזמנו. הספר, המתאר נחיתה של חלליות מהמאדים נכתב עוד לפני טיסתם הראשונה של האחים רייט, זאת יש לזכור. וולס מספר על התפתחות טכנולוגית בלתי צפויה ובוחן את ההתנהגות החברתית מסביבה. זה כוחו וקסמו של המדע הבדיוני בעיניי. וולס מציג את החייזרים כמשל לאדם הלבן הרומס וחומס את תושבי הארצות הרחוקות ומשמיד את החיים בהן. בין תיאורי מרכבות סוסים ועגלות, וולס יודע לתאר קטסטרופה כוללת בלי לגלוש לפורנוגרפיה של גופות וזוועות, ותוך כדי הקריאה אתה מרגיש כיצד העולם נמחץ תחת רוע אינסופי שאיש אינו יכול להבין אותו ולשער את עוצמתו. כוחות המוחצים ומשמידים בני אדם באלפיהם, פשוט משום שהם עומדים בדרכם. במהלך הספר, הגיבור הראשי פוגש דמויות שונות המייצגות ארכיטיפים של תגובות אנושיות לקטסטרופות עולמיות. הביקורת שהוא מייצר דרכם רלוונטית גם לימינו. ספרו של וולס הוא תמרור אזהרה כנגד הכח המוחלט וצאצאו החוקי  – הרוע המוחלט. הפחד מכחות קמאיים שיגיעו מאי שם, ויהיה זה סופו של העולם כפי שאנחנו מכירים אותו, חי כאן אתנו היום יותר מתמיד.
קחו את הספר בידיכם, שימו את התקליט במערכת הסטריאו ,תשקעו ביצירות המופת הישנות ותהנו מהקסם הארכאי, הנאיבי והנבואי כאחד. יש גם סרט של שפילברג מ-2005, נכון.  אני לא רציתי  לראות אותו . שפילברג העביר אותו לימינו, ומבחינתי הרס את כל הקסם שביצירה הנושנה. לזכותו יאמר, שהוא הביא להדפסות חדשות של הספר. וחוץ מזה – שפילברג הריהו היוצר של אי.טי, אפשר לסלוח לו.

 

מלחמת העולמות, ה.ג.' וולס, מאנגלית: ירון בן עמי, הוצאת ידיעות אחרונות והוצאת כתר, 2005 תשס"ה,  222 עמ', 88 ש"ח

War of the worlds, הגרסה המוסיקלית של ג'ף ווין. 

2 Comments

התגובות סגורות.