מתימן יבוא
שני ספרים חדשים, שונים זה מזה כמעט בכל דבר, עוסקים ביהדות תימן ההיסטורית. הראשון הוא ספרו של ציון עוזרי "יהודי תימן הדור האחרון". ספר זה הוא אוסף של תמונות שצילם בתימן ובישראל בעשרים השנים האחרונות. ציון עוזרי המתגורר בניו יורק מספר בפתיחה לספר על ילדותו במעברה, ואומר שהוא ובני דורו ברובם נטשו את המורשת התימנית, מורשת שהוא מוקיר למרות שאינו מקיימה בפועל.
עוזרי מנסה בספרו להציג את תימן כבועה שקפאה בזמן. הצילום בשחור ולבן תורם לכך. ספרו הופך את תימן ואת התימנים לאובייקטים. מעין פרפרים על לוח של אספן. ברוב התמונות מופיעים אנשים, אך הם בני בלי שם. אחד, הדומה להפליא לסבא של אבא, הוא "צורף". ואחרת, הדומה לדודה ז"ל, זכתה לכינוי "כניסה לבית". ועוד שתי נשים תחת הכותרת "חבל כביסה". כך תמצאו בספר חייט, חקלאי, שוחט, תלמיד חכם ואפילו תמונה אחת, המדגימה יותר מכולם את יחסו של עוזרי למצולמיו: "גאון". אדם נשוא פנים היושב בספרייתו ולומד, ככל הנראה מעיין במהדורה שהכין לאחד מספרי הרמב"ם. אין מדובר כאן באנשים של ממש, בני משפחה או מורים נערצים אלא במאובנים. טוב לשמוע ולדעת שהם חיו פעם. לא ממש נוגע לימינו אלה.
את הספר השני כתב אהרון גימאני, "תמורות במורשת יהדות תימן בהשפעת השולחן ערוך וקבלת האר"י". הספר שיצא לאור באוניברסיטת בר אילן, מדבר אודות השפעות רעיוניות והלכתיות על יהדות תימן בעיקר במאות הט"ו והי"ח.
גימאני מראה כיצד בהשפעת ביקורים הדדיים של יהודי תימן ויהודי ארץ ישראל חדרו לתימן מסורות שונות. הוא מרחיב ומפרט בעיקר על ההשפעות בתחום נוסח התפילה, הסתמכות בפסיקה על הרמב"ם לעומת השו"ע, ומקומה של הקבלה בעולם הרוח היהודי. חלק ניכר מההשפעות הוא מייחס לטכנולוגיית הדפוס, ולתנאי החיים והחברה בתימן של אותו זמן.
בניגוד לעוזרי, גימאני לא מנסה ליצר תמונה אוטופית של כפר קסום שנעלם, חבוי בין ההרים. בספרו תמצאו שפע של פרטים על הגיבורים, והם קמים לנגד עיניך.
בסיום ספרו כותב גימאני בנימה אפולוגטית על העלמות המסורות אצל ממשיכי הדרך בישראל. הוא אינו מדבר על הרבים שהתחלנו, ואינם מבחינים בין בלדי לשאמי ובוודאי אינם מוטרדים מפסיקה לפי השו"ע כנגד הרמב"ם. איני מכיר את המחבר, אך מתוך דבריו דומה כי הוא, שלא כמו ציון עוזרי, מסורת אבותיו בידו.
שני הספרים, כל אחד בדרכו, מציגים את העבר המפואר שאיננו עוד. מהי הדרך לנהוג במסורת העדה היום לאחר שגולת תימן כמעט כולה עזבה את תימן, ומהי בכלל הדרך הראויה לקיים חיים דתיים בארץ ישראל שנאספו בה מסורות הרבה, אינני יודע.
אחי הגדול, חזר בבגרותו להתפלל בנוסח תימן. כשראה אותי מעיין בספרים על יהדות תימן אמר לי: "עזוב אותך מספרים, חבל על הזמן, בוא לבית הכנסת שלנו".
יהודי תימן הדור האחרון, ציון עוזרי, כתר, תשס"ה 157 עמ', 148 ₪
תמורות במורשת יהדות תימן בהשפעת השלחן ערוך וקבלת האר"י, אהרן גימאני, אוניברסיטת בר אילן תשס"ה 370 עמ', לא צוין מחיר
שלום
אין פסוק משיח מתימן יבוא אלא בספר חבקוק ג': א-לוה מתימן יבוא…