סוף סמסטר

השנים חולפות מהר, ואלו האקדמיות במיוחד. ככה זה כשבכל שעה יש רק ארבעים וחמש דקות. וכך נגמר לו הסמסטר הראשון, ויצאנו אל מה שמכונה חופשת סמסטר, או זמן העבודות. זוהי עת מתאימה לסיכומי ביניים. אז מה היה לנו שם, ומה עם האלמנט.

לפני הכל – אשמח לספר לכם שיש לי  תשובה לשאלה שאיתה פתחתי את השנה – מה זה לימודי תרבות. ובכן, לאחר תהיות ושאלות גיליתי שלשווא אחפש הגדרה אופרטיבית, ואאלץ לפתח בעצמי תיאוריה דיסקריפטיבית.

לימודי התרבות הם מה שלומדים בתכנית ללימודי תרבות. עוסקים בהם בשאלות תיאורטיות שהעסיקו הוגים בלימודי התרבות, ועושים זאת במתודולוגיות המתאימות ללימודי תרבות.

וחוץ מזה מה, תשאלו בוודאי.

ובכן –  למדתי כל מיני דברים שלא ידעתי, ידעתי כל מיני דברים שלא למדתי. היו שיעורים שאהבתי, היו כאלה שאהבתי יותר. גיליתי שוב שכמו שחקן כדורגל בשיא העונה, האוניברסיטה מתנהלת משבוע לשבוע, כל שבוע מחדש יש מאמר או שלשה, וצריך להיות מוכנים כי ניצחון השבוע לא ימנע ממך תבוסה בשבוע הבא. הכרתי חברות חדשות, וגם כמה חברים. הכרתי את יתרונותיו של חדר הנמנום, ואת חסרונותיו של האינטרנט בזמן השיעור. גיליתי שוב את הסוציולוגיה של הכתה, עם התלמיד שתמיד מדבר עם המרצה, והתלמידה שתמיד מדברת עם שכנתה, עם הדממה המשתררת בעת שאלה קשה, והתגובה הנסערת לשאלה אחרת.

ומה עם הביקורתיות שקיווית לה וחששת ממנה. גם לזה יש לי תשובה, חלקית בינתיים. חשיבה ביקורתית היא כזו המודעת לעצמה, ולמעשה הפוליטי שיש בכל אמירה או מחקר או מעשה. פוליטי לאו דווקא במובן הצר, המפלגתי, אלא באופן העמוק יותר. כתיבת מחקר על צרכנות, המטבענת את עבודתם של ילדים בסדנאות יזע אינה ביקורתית אם היא מתכחשת לעצמה, וטוענת לאובייקטיביות מדעית או לסתם חלוקת עבודה של תחומי עניין מחקריים. זה נכון. אבל ביקורתיות והתייחסות פוליטית לא מאפשרים לך להטות את המחקר לצרכיך הפוליטיים הרגעיים או הקבועים,ולחשוב שכובע הביקורתי המונח לראשך נותן לך תעודת ביטוח מפני ביקורת כלפיך עצמך. ובנוסף –  לא פחות חשוב, להיות מודע למשמעות הפוליטית של הדברים לא מבטיחה לך בכל מקרה שאתה נאבק למען העניין הנכון, שאינו נגזר מהמתודולוגיה, מהשכנים או מהפתק שאתה נוהג לשים מעת לעת בקופסת הקרטון הכחולה. כפי שאומר מאיר אריאל אמנם הכול טבעי והכול אותו דבר אבל צריך לדעת להבחין ולזכור שיש צחוק מעושה וצחוק מתגלגל.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=KSGTWd2dXp8&w=425&h=355]

וגם, לא פחות חשוב לזכור

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=moCf_pghM-U&w=425&h=355]

One comment

התגובות סגורות.