קצרים על חברה וכלכלה בעתוני היום

העתון Usa Today  מספר כי מדינת קליפורניה ומדינת ניו-יורק אישרו העלאה הדרגתית של שכר המינימום ל-15 דולר לשעה.  (תודה ל Oleg Komlik על ההפניה לכתבה) כדאי לקרוא, וגם לשמוע את הנאום שבפתיחה.

מפגינים

הויכוח על שכר מינימום מדגים היטב את הפונדנמנטליזם המאפיין את חסידיו הקיצוניים של מנגנון השוק.

כי הרי ברור שלהעלות את שכר המינימום זה רע, כך אומר השכל הישר. ואם לא עכשיו, אז אחר כך נראה את השוק מעניש, ביד חזקה ובזרוע נטויה. ולכן לשיטתם אם נמצא מקום שבו שכר מינימום הזיק, ברור שזה בגללו. ואם נמצא שהכלכלה פרחה, ברור שזה למרות שכר המינימום ואם לא הינו עושים זאת, מזמן הצמיחה היתה מכסה בית של חמש קומות.
ולמה? על פי הגישה הזו פיקוח על מחירים זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות. פיקוח משחית את הסדר הקוסמי של היקום הכלכלני, בו מצוין שאנשים מוכרים יום לפני השטפון אתי חפירה ושקי חול במחיר גבוה פי 10 ממחירם הרגיל כי זה תורם להקצאת מקורות יעילה. שלא לדבר על העלאת מחירי תרופות ב 5000 אחוז תוך זמן לא ארוך. ככה רק מי שבאמת רוצה להבריא יבטא את נכון את סדר העדיפויות שלו.ענין דומה אפשר לראות עם היחס להפחתת מסים. חוזרים על האגדה שהפחתת מסים תעלה את סך כל הגבייה, על אף שזה בדרך כלל לא נכון. חסידי הפחתת המסים חושבים שמסים זה רע (או אפילו גניבה) ולכן צריך להפחית אותם. ומתחבאים מאחורי "תוצאות אמפיריות" שלא היו ולא נבראו.
אלה טיעונים מעגליים שבאים להסתיר את העובדה שחסידי הניאו ליברליזם משתמשים בערבוביה בטיעונים מוסריים וטיעוני יעילות. כשכל פעם נשלף משהו אחר. וקוהרנטיות אינה הכרחית.

אז בואו נעמיד דברים על דיוקם.
אי שוויון חריף הוא דבר רע. חברה שבה הרבה מאד אנשים חיים ברמת חיים נמוכה יחסית, ושכבה דקה של עשירים מאד מנותקת לחלוטין מהם זה דבר פסול. "חירות" שמאפשרת את ההתנהגויות האלה אינה ערך רצוי המבטא את החופש, אלא רדיפה אחרי טובתך האישית, התנכרות ואטימות למצבם של אחרים. לא כל שאיפה לרווח היא דבר שאינו ראוי, אך תאוות בצע היא מידה מגונה.
צריך לזכור מה רע ומה טוב, איפה החשך ואיפה האור ולפעול למימוש הערכים בדרכים אפשריות, גם אם לא מושלמות.

 

====

עוד מעט פסח, חג החרות. ומוספי השבת כבר מתכוננים. גם עתון "בשבע" יהודי ודתי על פי דרכו, מייחד במוספו מקום לסיפורי חרות. ביניהם מי שמתמודד עם נכות כתוצאה ממלחמה, שבוי מלחמה לשעבר, לוחם לח"י, אנשים שעשו דברים בחיים, אין מה לומר. ויש גם אחד, ליברטריאן.

הללויה.

הליברטריאנים תפסו בעלות על המלה "חירות". למרבה הצער. ואנשים קונים שטות מביכה זו. כאילו שהכול נשען על יכולתו של אדם לקנות משהו בכספו, וזכותו להשתמט מכל חובה חברתית באשר היא בתירוצים מפוקפקים.
יש להם את ג'ון לוק להשען עליו, את מילטון פרידמן פרידיריך האייק ומרגרט תאצ'ר, וחמושים בגדודי אנשי קש הם יוצאים למלחמה.זכותם. חופש הביטוי לא מוגבל לדברי טעם וחכמה.
אבל מה קרה להם לאנשי "בשבע" אני לא יודע. להגיד שזו ה"חירות" של פסח? זו דעת התורה?
מורי ורבותי -  את "לי יאורי ואני עשיתני" אמר פרעה. לא משה רבנו.

שטות מטופשת

 

 

 

===

טלי ציפורי מדווחת בגליון יום ששי של העתון "גלובס" על מטה הסייבר שהוקם בישראל. למטה תקציב של רבע מיליארד שקל (שעתיד לגדול)ה אקר
הוקמו חמשה מרכזי מחקר אוניברסיטאיים הוקמו בשנה וחצי האחרונות באוניברסיטאות בן גוריון, תל אביב, העברית, בר-אילן והטכניון, המעסיקים מאה חוקרים.
נפתחו שתי תוכניות ללימודי סייבר בבתי ספר תיכוניים. תוכנית "גבהים" המאפשרת ללמוד 5 יחידות סייבר לצד לימודי 5 יחידות מדעי המחשב בשנת הלימודים האחרונה השתתפו בה 20 כיתות. ותכנית "מגשימים" ללימודי סייבר המיועדת לתיכונים בערי הפריפריה ומשתתפים בה 300 תלמידים. ויש גם תכניות לתלמידי תיכון שלומדים באוניברסיטה, ותכנית ליהודים צעירים שילמדו פה.
יש את קרן קידמ"ה (קידום תעשיית אבטחת המידע בישראל) קרן בעלת תקציב של 100 מיליון שקל לשלוש שנים, המשקיעה בחברות שמפתחות פתרון אבטחת סייבר חדש או פתרון שמשדרג טכנולוגיה קיימת.
המטה גם תומך בחברות הפועלות ב"סייבר פארק" שבבאר שבע.
בראש המטה עומד ד"ר אביתר מתניה, בוגר תכנית המצטיינים של הצבא "תלפיות" ושל אוניברסיטאות ישראליות מתוקצבות.
 
ועוד עשר שנים, בעז"ה יהיו כאן חברות הייטק המתמחות בסייבר, שיעשו אקזיטיים במיליארדים ויספרו לנו כמה חשוב השוק החפשי, ושתפקיד הממשלה הוא רק להסיר חסמים כדי לא להפריע ליזמים לתרום וליצור בעשר אצבעות, ורצוי לא לקחת מהם מס כמובן, הם יברחו לחו"ל.

————————
נכתב בהשראת Mariana Mazzucato וספרה החשוב
The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private Sector Myths (Anthem Other Canon Economics)

http://marianamazzucato.com/

One comment

  1. אהרן

    לא במקרה הימין הפוליטי הוא כר פורה גם לתורות ימין כלכליות. כידוע לכולנו לא מעט כסף מושקע בחינוכם של בני "האליטה"הדתית ובגיורם לקפיטליזם הקיצוני

התגובות סגורות.