הפסנתרן איבו פוגורליץ' הופיע ביום שני שעבר בהיכל התרבות, הוא ניגן מיצירותיו של שופן באופן יחודי ומקורי. הפרשנות המוזיקלית שלו לא מצא חן בעיני חלק מהמאזינים. אחדים מהם יצאו מהאולם בעת ההפסקה. אחרים, כעסו עוד יותר וכתבו למערכת "הארץ" מכתב זועם
במכתב למערכת "הארץ", שכותרתו "סיוט בהיכל התרבות", מביא אהרן שנרך את תגובתו לרסיטל שהגיש הפסנתרן איבו פוגורליץ' ביום שני בהיכל התרבות בתל אביב. שנרך, שמציין כי למד פסנתר וביצוע באקדמיה בתל אביב, כותב: "הייתי מלא ציפייה וסקרנות לקראת הרסיטל של פוגורליץ', שהרי אמן זה קנה לו שם כאמן בעל אמירה אישית חזקה. לכן, מאחר שכבר שמעתי אותו בביקורים קודמים בארץ, ידעתי שיש לצפות לאינטרפרטציה לא-שגרתית. ואולם, רצף האירועים המביך שאירע הפעם הותיר אותי מתוסכל וכועס ובעיקר תובע את כבודה של המוסיקה שחוללה באכזריות ואת כספם של צרכניה, שנאלצו לספוג הופעה אומללה, בעיות טכניות וחובבנות הפקתית.
והוא ממשיך –
לאחר מפגן העליבות הזה, כל צרכנית וצרכן תרבות בישראל צריכים לשאול את עצמם מה בהתנהגות שלנו כצרכנים גורם למפיקים ואמרגנים בישראל להביא לכאן אמנים בעלי תהילת עבר אך יכולות מביכות בהווה? למה אנחנו מסכימים לשלם תעריפים שערורייתיים, שגבוהים לא אחת מאלו שנגבים באולמות כגון קרנגי הול, ולקבל מוצר נחות שמעליב את האינטליגנציה שלנו?"
הזמרת והמשוררת צביה ליטבסקי, אמרה ל"הארץ": "
בסך הכל זו היתה שערורייה. דקונסטרוקציה של המוסיקה במובן הליטראלי, של הרס. כשהתחיל לנגן חשבתי שבחר יצירה אחרת ומדובר ביצירה של שופן שאני מכירה היטב. אילו היה לי מספיק כוח ומרץ, הייתי נאבקת ודורשת את הכסף חזרה".
נעם בן זאב, מבקר המוסיקה של עיתון הארץ דווקא התלהב. לא אכניס את ראשי בין הרים, ואנסה לפסוק בסוגיה האם שופן מתהפך בקברו תוך כדי שהוא אוטם את אזניו, או שיש כאן פרשנות רעננה למוסיקה יבשה, שלא לומר לומר עבשה. אלא מה, מעניין לראות את הנימוקים למחאה. שימו לב לשיח. "תובע את כבודה של המוסיקה שחוללה באכזריות ואת כספם של צרכניה". המאזין שוחר התרבות הוא "צרכן". והקונצרט הוא "מוצר". ועכשיו אפשר לתבוע את הכסף בחזרה, כי המוצר שסופק לא עונה על הדרישות. הלגיטימציה לטיעון היא הממון שיצא מכיסו של המאזין.
אני יודע שרבים לא מבינים על מה אני מלין. הרי בסופו של דבר כסף יצא מידי אדם אחד לעבר אחר בתמורה למשהו. למה שלא יכעס המאוכזב על הכסף האבוד?
קודם כל, זה די עלוב בעיני. אפשר להתווכח על מוסיקה, ועל פרשנות לגיטימית או לא לגיטימית ליצירה. אפשר גם למחות על סגנונו האישי הפרוע של פוגורליץ'. ראו כמה עלוב הוא הויכוח הזה בצורתו הצרכנית. תנו את הכסף, זועמים הלקוחות הלא מרוצים. תנו לנו סחורה משובחת כמו שאנחנו אוהבים לצרוך. כי זה מה שאנחנו צרכנים שצורכים וצורכים. כי כמו שאומר העתון מבית מדרשו של "הארץ" – זה הכל כסף. כל הטיעון שלך הוא רק העובדה ששילמת כסף ואתה רוצה להיות מרוצה? מחר נחזיר את קפקא כי הוא לא ברור, או את היצ'קוק כי הוא אטי מדי.
מעבר לכך – הבעיה לטעמי היא מה בסיס הטיעון המרכזי שבשמו אדם יוצא למאבק. השיח הזה השתלט כל כך, שאנשים מציעים לתבוע "תביעה יצוגית" את הממשלה אם הם לא מרוצים ממנה, ושוכחים שבסיס הטיעון כנגד הממשלה חייב להיות קודם כל, היותך אזרח. ולא בעל ממון. הדגשת הצד הכלכלי הוא יצירת תשתית היחסים בין אדם לעולמו על בסיס הממון שיצא מכיסו. זוהי רדוקציה של האדם לצרכן. אין לך שום בסיס לטיעון, אלא רק הכסף שיש לך. ובנוסף – יש פה הדרה מהשיח של כל מי שאין לו כסף. כי כל טיעון אמיתי, הוא כזה המתבסס על הכסף שבכיס.
.
נראה לי שנתפסת פה לעניין שולי למדי. לא הכסף הוא העניין אלא אכזבת הצופה או המאזין ממה שנראה לו כקלקול של היצירה.
האם כל ביצוע נחשב אמנות? לא נראה לי, מצטערת.
מותר למחות. והכסף אינו העיקר כאן.
בעיני זה די מקסים שלאנשים איכפת עד כדי כך ממוזיקה של שופן עד כדי שהם זועמים על ביצוע קלוקל לדעתם ומוכנים להאבק על קבלת הכסף בחזרה.
כמו שחיותה אמרה – לא מדובר פה על כסף אלא על אכזבה ועל ציפיה. זה ישי מספיק אנשים שטורחים לכתוב לעיתון על ביקורת שיש להם על קונצרט נראה בעיני חשוב ומשמעותי.
ניתוח מבריק, ואם נמשיך את קו המחשבה על היחס בין צרכן למוצר, הרי שהתלונות ברורות.
עניינו של המוצר המסחרי (בניגוד ליצירה) הוא אחידות. כסא הוא כסא, טלוויזיה היא טלוויזיה ושופן צריך להיות שופן.
המתלוננים אינם קובלים על ביצוע כושל של שופן, אלא על כך שקיבלו משהו שאינו השופן שהם מכירים, על החוצפה שבחריגה מגבולות המוצר האחיד.
ראשית, אני מסכים עם איה, שלא לומר מופתע מכמות התגובות על הפרשנות המוסיקלית.
לא הייתי בקונצרט הזה, אבל שמעתי את פוגורליץ' לא מעט פעמים. מעולם לא התאכזבתי.
אבל נראה לי שהמקור לביקורות הוא אחר. לא קשור לפרשנות, לא קשור להפיכת היצירה למוצר, לא קשור לכסף. קשור להבדל בין הקנקן לבין תוכנו.
לפי הסיפורים מאלה שהיו שם – התאורה לא היתה סטנדרטית, פוגורליץ לא היה לבוש כמקובל, גם לא עלה על הבמה כמקובל, אלא ניגן חרישית על הבמה בזמן כניסת הקהל לאולם. בקיצור – היתה כאן שבירה קיצונית של מערכת הציפיות והנורמות ההדדית.
בד"כ כשהקנקן איננו כמצופה, אנשים חושבים שגם תוכנו גרוע. אנשים נוטים לפרש חוסר שמירה על נורמות כחוסר מקצועיות ואיכות. דווקא התשלום מעצים את העניין, ולא בגלל העניין הכלכלי/צרכני – שהרי בעצם קניית הכרטיס הקהל, ההתלבשות המהודרת וכו', הקהל ביצע את חלקו בטקס הזה שנקרא "קונצרט". אז מה גדולה האכזבה כשפוגורליץ' חורג מכללי הטקס. לפרשנות אין יד ורגל בעניין הזה.
אני נוטה לחשוב שלו פוגורליץ היה מתלבש יפה ועולה לבמה מוארת לקול מחיאות הכפיים ומתחיל לנגן – מעטים, אם בכלל, היו מבחינים בדקויות הביצוע, ואלה שהיו מבחינים, היו נפעמים מהן בבחינת "ראינו את היצירה באור חדש".
לא מוצר ויצירה. הקנקן ושברו.
פינגבק:ירושלים, עבודת אלילים, תוכים ומשה סיני – טור ליום ששי | ספר חברה תרבות
מבריק! 🙂